Элтон Джон, (Реджиналд Кеннет Дуайт), родился 25 марта 1947 года в Пиннере, Миддлсекс, Великобритания.
Каждый, кто побывал хотя бы на одном из легендарных дебютных концертов Элтона Джона в США в начале 70-х сразу понял, что на музыкальном небосклоне восходила новая суперзвезда.
Стивен Спилберг: "Элтон Джон напоминает мне добрых персонажей мультфильмов. Он так добродушен со всеми, открыт переживаниям других людей, что просто не верится, что этот человек реален. Он действительно очень приятный и благородный человек."
Тогда он был похож на звезду раннего рок-н-ролла Джерри Ли Льюиса, но не по стилю исполнения, который был намного мягче и основывался на значительно лучшем голосе, а по его сценическим "шалостям". Как и Льюис, Джон украшал свои действа, отталкивая ногой свою скамейку и прыгая вверх-вниз продолжая одновременно "выбивать" сумасшедшие ритмы из клавиш пианино. Но единственное, чего не мог себе позволить себе Джерри Ли,-это огромное количество сценических костюмов: от образа длинноволосого панка до пушистого ципленка.
Манера поведения Джона на сцене привела критиков к убеждению, что на его карьеру повлияли его выкрутасы. Якобы он концентрировался на своих сценических штучках до такой степени, что страдала его музыка, а в конце 1971 года некоторые обозреватели предположили: конец его карьеры не за горами. Но в течение нескольких лет Джон показал недоброжелателям безосновательность их выводов,выпустив несколько великолепных альбомов, утвердивших его как рок-гиганта середины 70-х. Затем в конце 70-х наступил небольшой перерыв. Снова в прессе появились сомнения на счет его возвращения на сцену, но в 80-х он снова стал одним из лучших исполнителей.
Начало
Прежде чем стать музыкальной сенсацией начала 70-х, были годы тяжелой учебы и работы над собой, что конечно помогло ему выдержать критику в свой адрес. Семья, в которой родился Реджиналд Дуайт, относилась к среднему классу. С детства он прекрасно играл на пианино, и в 1958 году, в возрасте всего 11 лет, его пригласили учиться в Королевскую Музыкальную академию.
Однако, под влиянием новых направлений в музыке (ритм-н-блюз, рок), его интерес к классике угас и он часами слушал рок- и блюз-артистов на фонографе или по радио. Он пробовал подражать их манере играть на пианино и одновременно начал учиться играть на органе. Еще тинэйджером, он подрабатывал пианистом в маленьких музыкальных клубах Лондона, а также начал писать собственную музыку: от медленного, задушевного фолк-блюза до ритмичного рока.
В 1961 году состоялось его первое выступление с молодым приверженцем блюз-рока Джоном Бэлдри (John Baldry). Вскоре Бэлдри собрал ансамбль под названием Bluesology, в котором Элтон (тогда еще известный как Рег Дуайт) был полноправным членом. В середине 60-х Элтон выступал с этим ансамблем, ставшим одним из лучших исполнителей блюз-рока в Англии. В 1967 году, начиная свою сольную карьеру, Рег Дуайт сменил свое имя, соединив имена саксофониста Blueology Элтона Дина и имя лидера ансамбля.
"Большую часть времени мой отец был вдали от дома, он служил в военно-воздушных силах, а меня воспитывали мама, бабушка и тётя в довольно скромной обстановке. В нашем доме всегда звучала музыка. Моя тётя Уин привыкла играть на пианино, и бабушка с тётей усаживали меня к себе на колени (мне они рассказывали), когда я был мал, и я играл. Всегда был включен радиоприёмник, моя мама собирала пластинки, и я вырос в окружении Нэта “Короля” Коула, Кея Старра, Дина Мартина, Гая Митчелла, Розмари Клуни и других. Это была великолепная обстановка.
Мои родители разведены, но мой отец играл на трубе, поэтому свои музыкальные способности я, по-видимому, унаследовал от него. Когда мне было около семи лет, отец подарил мне пластинку Фрэнка Синатры “Stings for Swinging Lovers”, что не назовёшь лучшим подарком для семилетнего мальчика – я очень хотел велосипед. Он купил мне трио Нэта «Кинг» Коула, то самое, где он играет на фортепиано, а не поёт, и Джорджа Ширинга... Таким образом, я рос при максимально возможном разнообразии музыки, какой мог быть до эпохи рок-н-ролла.
Я очень хорошо помню начало рок-н-ролла. Я пошёл подстричься, и, пока я ждал, взял посмотреть журнал “Life Magazine”. Там была фотография Элвиса Пресли; я никогда не видел ничего подобного. Я очень живо это помню. В те же самые выходные мама вернулась домой с двумя пластинками – ‘ABC Boogie” Билла Хэйли и “Heartbreak Hotel" Элвиса. Она обычно покапала по две пластинки в неделю, и кто-то сказал ей, что эти пластинки великолепны. Я сказал: “О, мама, я только что видел этого парня в журнале”. Так странно, что это всё произошло в течение одной недели. Это изменило мою жизнь.
Я играл на пианино на слух, а потом, когда мне исполнилось – не могу вспомнить точный возраст – родители сказали: “Тебе надо брать уроки”. Я отправился к женщине, которую звали миссис Джонс, в моём родном городе, Пиннере. Затем я поступил в Королевскую академию музыки, куда я и ходил с 11 до 15 лет. Мне в некотором роде не нравилось туда ходить. Я был одним из тех детей, которые могли выйти из положения без практики, и я, тем не менее, переходил в следующий класс. Иногда, когда я не тренировался, я ходил по Бейкер стрит, которая находилась около Академии, садился на поезд, который ходил по кольцевой линии и катался, катался по кругу. Потом я возвращался домой и говорил маме, что был в школе. Таким образом, я не был идеальным учеником.
Теперь, оглядываясь назад, я действительно рад, что я получил эту обучение, потому что меня научили основам музыкального образования, даже если я и не очень хотел слушать. Но, должно быть, я всё-таки немного приобрёл там, ведь вы можете заметить, что у меня было классическое образование по тому, как я мелодически строю свои песни."
"Когда я окончил школу, я отправился работать в студию Mills Music и год я там занимался мелочами, отправлял почту и заворачивал свёртки. Потом, в 16 лет, я принимал участие в полупрофессиональной группе “The Bluesology”, и когда мы стали профессионалами, нам предложили сопровождать великолепных Ли Дорси, Патти ЛаБелл и Билли Стюарта во время их турне по Англии. Я никогда не писал песен, а вокалистом в нашей группе был Стюарт Браун. Но когда мы пошли на первое прослушивание, главе студии Fontana Records, Джеку Баверстоку, не понравился голос Стюарта, а понравился мой. Поэтому мне пришлось написать пару песен – “Come Back Baby” (Вернись, детка – здесь и далее примечания переводчика) и “Mr. Frantic” (Мистер Безумный). Когда вы послушаете “Come Back Baby”, то поймёте, почему я сотрудничаю с Берни, мои стихи просто недостойны.
Я был очень застенчивым, робким и полноватым, был «тише воды и ниже травы», но я оставил “The Bluesology”, когда мы работали с Лонг Джоном Болдри, потому что не хотел играть для людей в кабаре, где люди думают о еде, а не о музыке. Я чувствовал, что это будет концом для меня как музыканта. Одним из недоразумений, когда мы уже стали известны, были слова некоторых людей: “Элтон Джон носит костюм, потому что он хочет играть в Вегасе”. Поэтому я и покинул “The Bluesology”."
Rocket Man
Осознав, что писать музыку для него намного легче, чем слова, Элтон поместил объявление в лондонской газете с предложением о сотдрудничестве с поэтом. Одним из тех, кто откликнулся на его предложение был 22-летний Берни Топин. Трудно представить себе более удачное совпадение. В течение восьми лет подряд не было ни одной песни Элтона Джона, автором слов к которой был бы кто нибудь, кроме Берни. В марте 1968 года первый сингл Элтона "I’ve Been Loving You" вышел в Англии. А уже в январе он прославился в Великобритании благодаря синглу "Lady Samantha". В 1969 году вышел его первый альбом Empty Sky и сингл "It’s Me That You Need". 27 октября он написал песню "Your Song", в новом году попавшую в десятку хит-парада Billboard.
В 1970 году Элтон Джон создает трио совместно с бас-гитаристом Ди Мюррей (Dee Murray) и ударником Ниггелом Олссоном (Niggel Olsson). Группа дебютировала 21 апреля на сцене Roundhouse в Лондоне вместе с группами Tyranosaurus Rex и Pretty Things. Однако, уже тогда он написал много песен для собственного репертуара, которые отличались тем, что начинались с медленной мелодии на рояле, переходившей во взрыв энергии - как в музыке, так и в поведении композитора на сцене.
"Я был в составе “The Bluesology”, мы возвращались после работы с Лонгом Джоном Болдри в автобусе из аэропорта в Лондон, и кто-то спросил: “Мы добились успеха, как ты теперь собираешься представляться?” Саксофониста в группе звали Элтон Дин, отличный джазовый саксофонист, а я вспомнил только одного Элтона – Элтона Хэйса, который записал песню “Сова и кошка”. Поэтому я взял часть имени Элтона у Элтона Дина, а Джон у Лонг Джона Болдри. Я хотел уникальное имя, и это получилось довольно быстро.
Уже по-настоящему Элтоном Джоном я стал в клубе Трубадур (в Лос-Анджелесе) в первую же ночь. Я уже был Элтоном Джоном до этого, но именно тогда я действительно рванул вперёд в качестве Элтона Джона. После этого меня уже во многих смыслах ничто не сдерживало.
Элтон Джон – это личность, которой Рег Дуайт всегда хотел быть, и многое есть в Реджи Дуайте такого, что Элтон хотел бы унаследовать. Мне всегда было неловко от своего имени – Рег, Реджинальд. Как можно назвать ребёнка Рег? Кошмар молодого человека! Мне никогда не нравилось имя, и я только начинаю к нему привыкать. Сейчас я его не считаю таким уж плохим. Например, Реджи Джексон звучит по-другому. Но в Англии я никак не мог дождаться момента, чтобы сменить имя."
В начале 1972 года, в его группу вошел гитарист Дейви Джонстоун (Davie Johnstone). В этом году золотым стал альбом, выпущенный Uni, Honky Chateau, в который вошли такие хиты как "Rocket Man" и "Honky Cat". Песня "Crocodile Rock" из золотого альбома Don’t Shoot Me, I’m Only the Piano Player (1973) достигла первого места в хитпараде Billboard, в то время как "Daniel" - второго. В апреле Элтон основал свою собственную звукозаписывающую компанию Rocket Records, вопросами распространения ее продукции занималась MCA. В октябре двойной диск Good-bye Yellow Brick Road занял первое место в Billboard. В конце года Cash Box и Record World признали его лучшим исполнителем года (также как и в прошлом году) и эти же издания вместе с Billboard назвали его лучшим исполнителем хитов года.
Еще одним знаменательным годом стал 1974-й. Золотой альбом Caribou и Elton John’s Greatest Hits (MCA), синглы "Bennie and the Jets" и ремейк композиции Beatles "Lucy in the Sky with Diamonds" - все заняли первые места в Billboard, "Don’t Let the Sun Go Down on Me" и "The Bitch Is Back" вошли в десятку. Тем временем, увеличивался список артистов, записи котрых вышли в Rocket Records. Протеже Элтона, Кики Ди (Kiki Dee), появилась в лучшей двадцатке с хитом "I’ve Got the Music in Me", в то время как ветеран эстрады, певец и композитор Нейл Седака (Neil Sedaka) был на первом месте в Billboard с хитом "Laughter in the Rain". Было подсчитано, что доходы Элтона Джона в этом году составили около 8 миллионов долларов.В январе 1975 года в США наконец выходит первый альбом Элтона Джона Empty Sky, и сразу же попадает в лучшую десятку. В марте он дебютирует в кино, сыграв роль Pinball Wizard в рок-опере Томми (Tommy). Еще один золотой диск, выпущенный MCA, Rock of the Westies занимает первое место в Billboard, как и синглы "Philadelphia Freedom" и "Island Girl", в то время как "Someone Saved My Life Tonight" поднялась только до четвертого места, Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy (в оригинале в него входит биография Элтона в комиксах) занял первое место сразу в трех чартах. В июле его фотография появляется на обложке журнала Time. Также Элтон был награжден звездой на Аллее Славы в Голливуде, а 25-26 октября стадион Los Angeles Dodgers’, вмещающий 110,000 зрителей, был заполнен до отказа, однако еще многие купили бы билеты на это грандиозное шоу, если бы они были в продаже. Раньше шоу достигали такого размаха только у Beatles в 1966 году. В декабре сразу три журнала назвали его самым продаваемым певцом года.
В начале 1976 года, язвительный кутюрье мистер Блекуэл (Blackwell) включил Элтона в список “Самых экстравагантных женщин года”. Запись его живого концерта Here and There стала еще одним золотым альбомом, Blue Moves стал его первым платиновым альбомом, а сингл “Sorry Seems to Be the Hardest Word” вошел в десятку лучших. Его дуэт с Кики Ди “Don’t Go Breaking My Heart” занял первое место в Billboard.
Но 1976 выбил Элтона из колеи. В этом году прекратилось его сотрудничество с Берни Топином, отчасти по причине того, что Берни хотел развивать свою карьеру сам. Временно Элтон объединился с поэтом Гари Осборном (Gary Osborne), он стал соавтором песни “Amoureuse” с первой пластинки Кики Ди, записанной на Rocket, Loving & Free.
Осборн вспоминает, что идея об их сотрудничестве родилась сама собой:
"Некоторое время мы были просто хорошими знакомыми и проводили время вместе. Иногда он говорил, что Берни постоянно в США, так же как и мой соавтор Ричард Кер (Richard Kerr), так что для нас было очевидным начать работать вместе, ведь он композитор, а я поэт. Я старался не обращать на это внимания. Конечно мне было очень интересно, но если это должно было случиться, то это случилось бы, и если бы я отказался от этого, могла бы прекратиться наша дружба. Эта дружба была для меня очень важна, хотя все знают, что Элтон любит одиночество, но с ним очень весело проводить время.
Это произошло очень интересно. За долгое время он ничего не написал. Обычно в перерывах между записями альбомов он ничего не пишет. Он не относится к тем композиторам, кто может сочинять каждый день или каждую неделю. Однако он сочиняет очень быстро. Сомневаюсь, что кто-то может писать быстрее, чем он.
Во всяком случае, он очень азартный человек и мы играли в нарды, пинбол и другие игры. Одна из тех игр заключалась в том, что мы сидели у рояля и по-очереди пели строчки из песен, сочиняя постепенно нелепую песню. Однажды во время этой игры начала появляться вполне нормальная песня и через двадцать минут она уже была готова. Она называлась “Smile That Smile”, песня, о которой мы часто забываем, когда нас спрашивают о первой нашей совместной работе, потому что она не записана. Я думаю, что ему понравилось, как это произошло, и без всяких усилий сыграл мелодию, над которой тогда работал. Я записал ее на пленку, и на следующий день написал текст. Эта песня стала первой в новом альбоме A Single Man и называлась “Shine On Through”.
Тогда мы еще не задумывались о формальном сотрудничестве. Это произошло пару месяцев спустя, когда он записывал песню со словами Берни, и решил записать еще одну его песню и две наших. Я тогда был единственным человеком с кем он мог обсуждать свои идеи. Во время одного из перерывов он сочинил маленький мотивчик и я быстро придумал к нему слова, на следующем перерыве мы написали еще одну песню, а потом и еще."
Такой подход, отметил Осборн, отличался от того, как Элтон обычно работал с Берни. Топин всегда сначала писал слова. "Раньше Элтон писал музыку к словам, теперь же все было наоборот".
Но Осборн сознавал, что ему придется хорошо потрудиться. “Хитпарад Billboard указывал на то, что мне предстоит тяжелая борьба, так как люди будут сравнивать один альбом, написанный мной, с восемнадцатью, написанными Топином, и, как азартный игрок, я понимал: шансы восемнадцать к одному против меня.”
Триумфальное возвращение
Прогнозы Осборна оказались слишком оптимистичными. Проблема осложнялась тем, что Элтон не мог прийти в себя после разрыва с Топином. Это отразилось на его работе в 1977 году: сингл “Bite Your Lip” и два неудачных альбома Elton John’s Greatest Hits, Volume II (1 октября) и Elton—Its a Little Bit Funny. (3 ноября). Выход в 1978 году альбома A Single Man, который представлял сотрудничество Осборн-Джон также не увенчался особым успехом. Альбом мало чем отличался от Goodbye Yellow Brick Road и был похож на более ранние коллекции Элтона, но критики склонялись к мнению, он хуже, так как в его создании не принимал участие Топин. Этот альбом стал платиновым по результатам продаж. Но следующие релизы MCA (Victim of Love, 1979, и золотой 21 at 33, 1980) были далеки от его лучших работ, многие говорили, что он стал еще одним "рок-динозавром".
Когда многие уже не верили в возвращение Элтона, он копил энергию, используя каждый удобный случай и даже дав несколько концертов в Советском Союзе. В мае 1979 года он стал первой рок-звездой, покорившей толпы зрителей в Ленинграде и Москве.
В 1980 году он объявил о расторжении контракта с MCA и заключении нового с Geffen. Его дебютный альбом The Fox (1981), выпущенный компанией Geffen, стал лучшим за последнее время. В новом году он вернулся в хитпарады с золотым по итогам продаж альбомом Jump Up и хитами из него “Empty Garden” и “Blue Eyes”. Для своего концертного тура Элтон снова собрал свою группу из славных 70-х: Дейви Джонстоун, Ди Мюррей и Ниггел Олссон.
1983 год запомнился выпуском его золотой пластинки Too Low for Zero, которая снова была создана вместе с Берни Топином. Будучи футбольным фанатом по жизни (и хорошим игроком в юности). он поддерживал команду из Уатфорда (Watford), Великобритания, в течение 1983 года. Вместе с командой он посетил Китай по приглашению Пекинского правительства.
В поддержку своего великолепного диска Breaking Hearts (золотой, 1984), Элтон отправился в мировое турне, которое побило все рекорды по посещаемости. В завершении турне он еще раз заявил, что пора заканчивать свою карьеру, хотя поздним летом он говорил репортеру: "Группа и я в дороге с начала года, и это убедило меня в том, что нужно продолжать работать". Два года спустя в костюме, в котором, как писали, он выглядел как панк-Амадей, он вернулся к своему прежнему мнению и снова поражал толпы зрелищными выступлениями по всему миру. В его программу входили два его последних хита из top-10 “I Guess That’s Why They Call It the Blues” и “Sad Songs”.
В 1986 году Элтон объединился с Дионн Уорвик (Dionne Warwick), Стиви Уандером (Stevie Wonder) и Гледис Найт (Gladys Knight), для записи сингла “That’s What Friends Are For” (Arista). Назвавшись просто “Dionne and Friends”, они получили Гремми в номинации "За лучшее вокальное выступление дуэта, группы или хора". В конце года на полках магазинов появился альбом Элтона Leather Jackets.
В 1987 году, снова вместе с MCA, он выпустил двойной диск Live in Australia, записанный с Мельбурнским Симфоиническим Оркестром. В него вошел старый-новый хит "Candle in the Wind", посвещенный Мэрилин Монро, который впервые был записан на диске Goodbye Yellow Brick Road четырнадцатью годами раньше. Никто не думал, что его можно сделать синглом.
В 1994 году Элтон Джон получил премию Грэмми за песню “Can You Feel The Love Tonight” из диснеевского блокбастера Король Лев. Другая песня с этого диска, “Circle of Life”, стала хитом MTV Top-20.
6 и 7 июня 1995 года Элтон Джон посетил Москву во второй раз. Билеты на оба концерта в Кремлевском Дворце были проданы заранее.Он исполнил как старые хиты, такие как “Goodbye Yellow Brick Road” и “Candle in the Wind”, так и новые композиции - “Made in England” и “Pain” из его нового альбома Made in England.
В 1997 году снова стала популярна песня "Candle in the Wind". Но на этот раз она была посвящена Принцессе Диане, чья смерть повергла в шок миллионы людей на планете. Элтон Джон - большой друг семьи Королевы Елизаветы.
В 2000 году Элтон Джон получил премию Гремми за рок-оперу "Аида". Доходы от этих представлений были направлены в Фонд Элтона Джона по борьбе со СПИДом, целью которого является проведение образовательных мероприятий для ВИЧ-инфицированных детей. В этом же году вышел саундтрек к анимационному фильму Стивена Спилберга "Дорога в Эльдорадо", так же, как и "Аида", созданный совместно с Тимом Райсом (Tim Rice).
Год 2007 - Элтон Джон наконец приезжает в Украину. Он дает 2,5 часовой бесплатный концерт в Киеве на Майдане Независимости. Это был благотворительный проект Фонда Елены Франчук «АНТИСПИД». Концерт был посвящен проблемам распространения ВИЧ / СПИД в Украине. За свое выступление музыкант получил всего 1 доллар, но все желающие смогли сделать свои взносы. Эти деньги были направлены на помощь украинским, живущих с ВИЧ / СПИД.
Кроме того, киевляне и гости города в течение лета 2007 года смогли увидеть фотографии из личной коллекции сэра Элтона Джона на выставке «Око подсознания», проходившей в PinchukArtCentre. Выставка представила 148 произведений 24 современных фотографов, отобранных Элтоном Джоном и Дэвидом Фернишем. Большинство работ - около 100 - были привезены в Киев из квартиры Элтона Джона в Атланте, остальные - из его лондонского дома.
Сейчас Элтон Джон активно продолжает свою концертную деятельность. Он дает сольные выступления, выступает со своей группой The Elton John Band. Результатом сотрудничества с выдающимся фотографом Дэвидом ЛяШапелем стало оригинальное шоу «The Red Piano», которое сначала демонстрировалось только в Лас Вегасе, США, а с 2008 года его смогли увидеть европейцы. В этом же году появилась DVD версия этого шоу. Наконец, в 2009 году Элтон со своим старым другом и не менее выдающимся музыкантом Билли Джоелом возобновили концерты «Face 2 Face» в Америке. А Европа увидела выступления Элтона Джона и перкуссиониста Рэя Купера.
Элтон решил усыновить больного на ВИЧ мальчика, но государство дало запрет. Вскоре у мальчика умерла мать, а отец попал в тюрьму. Власть "подарила" ребенку "прекрасное" будущее в Украине.
Так же ЭД начинает новую программу для помощи ВИЧ больным в Украине:
В октябре 2009 года Элтон дал
платный концерт в Москве - The Red Piano:
В июне 2010 года сэр Элтон Джон дал концерт в Минске (Беларусь).
25 декабря 2010 года. У Элтона родился сын Закарий. Рожден он был от суррогатной матери.
8 ноября 2011 года Элтон Джон дает концерт в Дворце Спорта в Киеве и начинает новый СПИД проект в Украине. Во время Элтон решил посвятить одну с песен Льву из Макеевки, которого ему не дали усыновить. Элтон расплакался на концерте и в слезах пел песню.
Лето 2012 - Выходит новый альбом Элтона из ремиксов старых песен "Good morning To The Night".
И биография будет продолжатся...
_____________________________________________________________________________
Биография Элтона Джона на английском.
BORN: March 25, 1947, Pinner, Middlesex, England
In terms of sales and lasting popularity, Elton John was the biggest pop superstar of the early '70s. Initially marketed as a singer/songwriter, John soon revealed he could craft Beatlesque pop and pound out rockers with equal aplomb. He could dip into soul, disco and country, as well as classic pop balladry and even progressive rock. His versatility, combined with his effortless melodic skills, dynamic charisma and flamboyant stage shows made him the most popular recording artist of the '70s. Unlike many pop stars, John was able to sustain his popularity, charting a Top 40 single every single year from 1970 to 1996.
During that time, he had temporary slumps in creativity and sales, as he fell out of favor with critics, had fights with his lyricist Bernie Taupin, and battled various addictions and public scandals. But through it all, John remained a remarkably popular artist and many of his songs -- including "Your Song," "Rocket Man," "Goodbye Yellow Brick Road," and "Don't Let the Sun Go Down On Me" -- became contemporary pop standards.
The son of a former Royal Air Force trumpeter, Elton John was born Reginald Kenneth Dwight in 1947. Dwight began playing piano at the age of four, and when he was 11, he won a scholarship to the Royal Academy of Music. After studying for six years, he left school with the intention of breaking into the music business. In 1961, he joined his first band, Bluesology, and divided his time between playing with the group, giving solo concerts at a local hotel, and running errands for a London publishing house. By 1965, Bluesology were backing touring American soul and R&B musicians like Major Lance, Doris Troy and the Bluebells.
In 1966, Bluesology became Long John Baldry's supporting band, and began touring cabarets throughout England. Dwight became frustrated with Baldry's control of the band and began searching for other groups to join. He failed his lead vocalist auditions both King Crimson and Gentle Giant before responding to an advertisement by Liberty Records. Though he failed his Liberty audition, he was given a stack of lyrics Bernie Taupin, who had also replied to the ad, had left with the label. Dwight wrote music for Taupin's lyrics and began corresponding with him through mail. By the time the two met six months later, Dwight had changed his name to Elton John, taking his first name from Bluesology saxophonist Elton Dean and his last from John Baldry.
John and Taupin were hired by Dick James to become staff songwriters at his fledgling DJM in 1968. The pair collaborated at a rapid rate, with Taupin submitting batches of lyrics -- he often wrote a song an hour -- every few weeks. John would then write music without changing the words, sometimes completing the songs in under a half hour. Over the next two years, the duo wrote songs for pop singers like Roger Cook and Lulu. In the meantime, John recorded cover versions of current hits for budget labels to be sold in supermarkets.
By the summer of 1968, he had begun recording singles for release under his own name. Usually, these songs were more rock and radio-oriented than the tunes he and Taupin were giving to other vocalists, yet neither of his early singles for Phillips, "I've Been Loving You Too Long" and "Lady Samantha," sold well. In June of 1969, he released his debut album for DJM, Empty Sky, which received fair reviews, but no sales.
For his second album, John and Taupin hired producer Gus Dudgeon and arranger Paul Buckmaster, who contributed grandiose string charts to Elton John. Released in the summer of 1970, Elton John began to make inroads in America, where it was appeared on MCA's Uni subsidiary. In August, he gave his first American concert at the Troubadour in Los Angeles, which received enthusiastic reviews, as well as praise from Quincy Jones and Leon Russell. Throughout the fall, Elton John continued to climb the charts on the strength of the Top 10 single, "Your Song."
John followed it quickly in February 1971 with the concept album Tumbleweed Connection, which received heavy airplay on album-oriented radio in the US, helping it climb into the Top 10. The rapid release of Tumbleweed Connection established a pattern of frequent releases that John maintained throughout his career. In 1971, he released the live 11-17-70 and the Friends soundtrack, before releasing Madman Across the Water late in the year. Madman Across the Water was successful, but John achieved stardom with the followup, 1972's Honky Chateau. Recorded with his touring band -- bassist Dee Murray, drummer Nigel Olsson and guitarist Davey Johnstone -- and featuring the hit singles "Rocket Man" and "Honky Cat," Honky Chateau became his first American number one album, spending five weeks at the top of the charts.
Between 1972 and 1976, Elton John and Bernie Taupin's hit-making machine was virtually unstoppable. "Rocket Man" began a four-year streak of 16 Top 20 hits in a row; out of those 16 -- including "Crocodile Rock," "Daniel," "Bennie and the Jets," "The Bitch Is Back" and "Philadelphia Freedom" -- only one, the FM hit "Saturday Night's Alright for Fighting," failed to reach the Top Ten. Honky Chateau began a streak of seven consecutive number one albums -- Don't Shoot Me I'm Only the Piano Player (1973), Goodbye Yellow Brick Road (1973), Caribou (1974), Greatest Hits (1974), Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy (1975), Rock of the Westies (1975) -- that all went platinum. John founded Rocket, a record label distributed by MCA, in 1973 in order to sign and produce acts like Neil Sedaka and Kiki Dee.
John didn't become a Rocket recording artist himself, choosing to stay with MCA for a record-breaking eight million dollar contract in 1974. Later in 1974, he co-wrote John Lennon's number one comeback single, "Whatever Gets You Through the Night," and he persuaded Lennon to join him onstage at Madison Square Garden on Thanksgiving Day 1974; it would prove to be Lennon's last live performance. The following year, Captain Fantastic became the first album to enter the American charts at number one. After its release, he revamped his band, which now featured Johnstone, Quaye, Roger Pope, Ray Cooper and bassist Kenny Passarelli; Rock of the Westies was the first album to feature this lineup.
Throughout the mid-'70s, John's concerts were enormously popular, as were his singles and albums, and he continued to record and perform at a rapid pace until 1976. That year, he revealed in an interview in Rolling Stone that he was bisexual; he would later admit that the confession was a compromise, since he was afraid to reveal that he was homosexual. Many fans reacted negatively to John's bisexuality, and his audience began to shrink somewhat in the late '70s. The decline in his record sales was also due to his exhaustion. After 1976, John cut his performance schedule drastically, announcing that he was retiring from live performances in 1977 and started recording only one album a year.
His relationship with Taupin became strained following the release of 1976's double-album Blue Moves, and the lyricist began working with other musicians. John returned in 1978 with A Single Man, which was written with Gary Osborne; the record produced no Top 20 singles. That year, he returned to live performances, first by jamming at the Live Stiffs package tour, then by launching a comeback tour in 1979 accompanied only by percussionist Ray Cooper. "Mama Can't Buy You Love," a song he recorded with Phillie soul producer Thom Bell in 1977, returned him to the Top Ten in 1979, but that year's Victim of Love was a commercial disappointment.
John reunited with Taupin for 1980's 21 at 33, which featured the Top 10 single "Little Jeannie." Over the next three years, John remained a popular concert artist, but his singles failed to break the Top 10, even if they reached the Top 40. In 1981, he signed with Geffen Records and his second album, Jump Up! became a gold album on the strength of "Blue Eyes" and "Empty Garden (Hey Hey Johnny)," his tribute to John Lennon. But it was 1983's Too Low for Zero that began his last great streak of hit singles, with the MTV hit "I'm Still Standing" and the Top Ten single "I Guess That's Why They Call It the Blues."
Throughout the rest of the '80s, John's albums would consistently go gold, and they always generated at least one Top 40 single; frequently, they featured Top 10 singles like "Sad Songs (Say So Much)" (1984), "Nikita" (1986), "Candle in the Wind" (1987), and " I Don't Want To Go On With You Like That" (1988). While his career continued to be successful, his personal life was in turmoil. Since the mid-'70s, he had been addicted to cocaine and alcohol, and the situation only worsened during the '80s. In a surprise move, he married engineer Renate Blauel in 1984; the couple stayed married for four years, although John later admitted he realized he was homosexual before his marriage. In 1986, he underwent throat surgery while on tour in 1986, but even after he successfully recovered, he continued to abuse cocaine and alocohol.
Following a record-breaking five-date stint at Madison Square Garden in 1988, John auctioned off all of his theatrical costumes, thousands of pieces of memorabilia and his extensive record collection through Sotheby's. The audction was a symbolic turning point. Over the next two years, John battled both his drug addiction and bullimia, undergoing hair replacement surgery at the same time. By 1991, he was sober and the following year, he established the Elton John AIDS Foundation; he also announced that he would donate all royalties from his single sales to AIDS research.
In 1992, John returned to active recording with The One. Peaking at number eight on the US charts and going double platinum, the album became his most successful record since Blue Moves, and sparked a career renaissance for John. He and Taupin signed a record-breaking publishing deal with Warner/Chappell Music in 1992 for an estimated $39 million. In 1994, John collaborated with lyricist Tim Rice on songs for Disney's animated feature The Lion King. One of their collaborations, "Can You Feel the Love Tonight," won the Academy Award for Best Original Song, as well as the Grammy for Best Male Pop Vocal Performance. John's 1995 album Made In England continued his comeback, peaking at number 3 on the UK charts and number 13 in the US; in America, the album went platinum.
Biography by 10-year-old Laura Chase (saintjohnbarbie@hotmail.com)
Elton John was the single most successful pop artist of the '70s, and he continued to score hits for decades after his initial reign of popularity. Born Reginald Dwight in Pinner, England, he showed an early aptitude for the piano and received classical training, winning a scholarship to the Royal Academy of Music at the age of 11. But after six years he turned to pop music, and struggled as a songwriter, sideman, and member of unsuccessful groups for the rest of the '60s. During this period, he hooked up with lyricist Bernie Taupin through a newspaper advertisement, and the two were signed as songwriters to publisher Dick James, who was to have a tremendous impact on John's early career. A debut album sponsored by James, Empty Sky, flopped in 1969, but in 1970, with the album Elton John and the single "Your Song," Elton John took off, scoring especially well in America. For the next five years, his output -- and the sales that material racked up -- was enormous. John always had an ability to hit with ballads like the wistful "Daniel," then turn around and rock as hard as The Rolling Stones on a song like "Saturday Night's Alright for Fighting." There hardly seemed a day from 1972, when "Rocket Man" began a streak of 16 straight Top 20 hits (15 of which went Top Ten), to 1976, when John took a breather, that his songs were not dominating the airwaves and the record charts. The late '70s seem to have been a period of recovery and indecision for the singer, but by 1980 he had settled into making one well-crafted album a year, and many of them tossed off hits, if not with such consistency as before. "Little Jeannie" (1980), "I Guess That's Why They Call It the Blues" and "Sad Songs (Say So Much)" (both 1984), and "Nikita" (1986) all showed John could still hit the upper reaches of the charts, especially with his trademark ballads. The late '80s again saw a slowing in John's record success, but by the start of the '90s he had gone public about drug and alcohol problems he said were behind him, and he looked poised for a new start. After several more years of adult contemporary hits in the early '90s, John moved into film, writing the music for Walt Disney's 1994 film The Lion King. The soundtrack was an enormous success and John's version of "Can You Feel the Love Tonight" was his biggest hit in years.
In terms of sales and lasting popularity, Elton John was the biggest pop superstar of the early '70s. Initially marketed as a singer/songwriter, John soon revealed he could craft Beatlesque pop and pound out rockers with equal aplomb. He could dip into soul, disco and country, as well as classic pop balladry and even progressive rock. His versatility, combined with his effortless melodic skills, dynamic charisma and flamboyant stage shows made him the most popular recording artist of the '70s. Unlike many pop stars, John was able to sustain his popularity, charting a Top 40 single every single year from 1970 to 1996.
During that time, he had temporary slumps in creativity and sales, as he fell out of favor with critics, had fights with his lyricist Bernie Taupin, and battled various addictions and public scandals. But through it all, John remained a remarkably popular artist and many of his songs -- including "Your Song," "Rocket Man," "Goodbye Yellow Brick Road," and "Don't Let the Sun Go Down On Me" -- became contemporary pop standards.
The son of a former Royal Air Force trumpeter, Elton John was born Reginald Kenneth Dwight in 1947. Dwight began playing piano at the age of four, and when he was 11, he won a scholarship to the Royal Academy of Music. After studying for six years, he left school with the intention of breaking into the music business. In 1961, he joined his first band, Bluesology, and divided his time between playing with the group, giving solo concerts at a local hotel, and running errands for a London publishing house. By 1965, Bluesology were backing touring American soul and R&B musicians like Major Lance, Doris Troy and the Bluebells.
In 1966, Bluesology became Long John Baldry's supporting band, and began touring cabarets throughout England. Dwight became frustrated with Baldry's control of the band and began searching for other groups to join. He failed his lead vocalist auditions both King Crimson and Gentle Giant before responding to an advertisement by Liberty Records. Though he failed his Liberty audition, he was given a stack of lyrics Bernie Taupin, who had also replied to the ad, had left with the label. Dwight wrote music for Taupin's lyrics and began corresponding with him through mail. By the time the two met six months later, Dwight had changed his name to Elton John, taking his first name from Bluesology saxophonist Elton Dean and his last from John Baldry.
John and Taupin were hired by Dick James to become staff songwriters at his fledgling DJM in 1968. The pair collaborated at a rapid rate, with Taupin submitting batches of lyrics -- he often wrote a song an hour -- every few weeks. John would then write music without changing the words, sometimes completing the songs in under a half hour. Over the next two years, the duo wrote songs for pop singers like Roger Cook and Lulu. In the meantime, John recorded cover versions of current hits for budget labels to be sold in supermarkets.
By the summer of 1968, he had begun recording singles for release under his own name. Usually, these songs were more rock and radio-oriented than the tunes he and Taupin were giving to other vocalists, yet neither of his early singles for Phillips, "I've Been Loving You Too Long" and "Lady Samantha," sold well. In June of 1969, he released his debut album for DJM, Empty Sky, which received fair reviews, but no sales.
For his second album, John and Taupin hired producer Gus Dudgeon and arranger Paul Buckmaster, who contributed grandiose string charts to Elton John. Released in the summer of 1970, Elton John began to make inroads in America, where it was appeared on MCA's Uni subsidiary. In August, he gave his first American concert at the Troubadour in Los Angeles, which received enthusiastic reviews, as well as praise from Quincy Jones and Leon Russell. Throughout the fall, Elton John continued to climb the charts on the strength of the Top 10 single, "Your Song."
John followed it quickly in February 1971 with the concept album Tumbleweed Connection, which received heavy airplay on album-oriented radio in the US, helping it climb into the Top 10. The rapid release of Tumbleweed Connection established a pattern of frequent releases that John maintained throughout his career. In 1971, he released the live 11-17-70 and the Friends soundtrack, before releasing Madman Across the Water late in the year. Madman Across the Water was successful, but John achieved stardom with the followup, 1972's Honky Chateau. Recorded with his touring band -- bassist Dee Murray, drummer Nigel Olsson and guitarist Davey Johnstone -- and featuring the hit singles "Rocket Man" and "Honky Cat," Honky Chateau became his first American number one album, spending five weeks at the top of the charts.
Between 1972 and 1976, Elton John and Bernie Taupin's hit-making machine was virtually unstoppable. "Rocket Man" began a four-year streak of 16 Top 20 hits in a row; out of those 16 -- including "Crocodile Rock," "Daniel," "Bennie and the Jets," "The Bitch Is Back" and "Philadelphia Freedom" -- only one, the FM hit "Saturday Night's Alright for Fighting," failed to reach the Top Ten. Honky Chateau began a streak of seven consecutive number one albums -- Don't Shoot Me I'm Only the Piano Player (1973), Goodbye Yellow Brick Road (1973), Caribou (1974), Greatest Hits (1974), Captain Fantastic and the Brown Dirt Cowboy (1975), Rock of the Westies (1975) -- that all went platinum. John founded Rocket, a record label distributed by MCA, in 1973 in order to sign and produce acts like Neil Sedaka and Kiki Dee.
John didn't become a Rocket recording artist himself, choosing to stay with MCA for a record-breaking eight million dollar contract in 1974. Later in 1974, he co-wrote John Lennon's number one comeback single, "Whatever Gets You Through the Night," and he persuaded Lennon to join him onstage at Madison Square Garden on Thanksgiving Day 1974; it would prove to be Lennon's last live performance. The following year, Captain Fantastic became the first album to enter the American charts at number one. After its release, he revamped his band, which now featured Johnstone, Quaye, Roger Pope, Ray Cooper and bassist Kenny Passarelli; Rock of the Westies was the first album to feature this lineup.
Throughout the mid-'70s, John's concerts were enormously popular, as were his singles and albums, and he continued to record and perform at a rapid pace until 1976. That year, he revealed in an interview in Rolling Stone that he was bisexual; he would later admit that the confession was a compromise, since he was afraid to reveal that he was homosexual. Many fans reacted negatively to John's bisexuality, and his audience began to shrink somewhat in the late '70s. The decline in his record sales was also due to his exhaustion. After 1976, John cut his performance schedule drastically, announcing that he was retiring from live performances in 1977 and started recording only one album a year.
His relationship with Taupin became strained following the release of 1976's double-album Blue Moves, and the lyricist began working with other musicians. John returned in 1978 with A Single Man, which was written with Gary Osborne; the record produced no Top 20 singles. That year, he returned to live performances, first by jamming at the Live Stiffs package tour, then by launching a comeback tour in 1979 accompanied only by percussionist Ray Cooper. "Mama Can't Buy You Love," a song he recorded with Phillie soul producer Thom Bell in 1977, returned him to the Top Ten in 1979, but that year's Victim of Love was a commercial disappointment.
John reunited with Taupin for 1980's 21 at 33, which featured the Top 10 single "Little Jeannie." Over the next three years, John remained a popular concert artist, but his singles failed to break the Top 10, even if they reached the Top 40. In 1981, he signed with Geffen Records and his second album, Jump Up! became a gold album on the strength of "Blue Eyes" and "Empty Garden (Hey Hey Johnny)," his tribute to John Lennon. But it was 1983's Too Low for Zero that began his last great streak of hit singles, with the MTV hit "I'm Still Standing" and the Top Ten single "I Guess That's Why They Call It the Blues."
Throughout the rest of the '80s, John's albums would consistently go gold, and they always generated at least one Top 40 single; frequently, they featured Top 10 singles like "Sad Songs (Say So Much)" (1984), "Nikita" (1986), "Candle in the Wind" (1987), and " I Don't Want To Go On With You Like That" (1988). While his career continued to be successful, his personal life was in turmoil. Since the mid-'70s, he had been addicted to cocaine and alcohol, and the situation only worsened during the '80s. In a surprise move, he married engineer Renate Blauel in 1984; the couple stayed married for four years, although John later admitted he realized he was homosexual before his marriage. In 1986, he underwent throat surgery while on tour in 1986, but even after he successfully recovered, he continued to abuse cocaine and alocohol.
Following a record-breaking five-date stint at Madison Square Garden in 1988, John auctioned off all of his theatrical costumes, thousands of pieces of memorabilia and his extensive record collection through Sotheby's. The audction was a symbolic turning point. Over the next two years, John battled both his drug addiction and bullimia, undergoing hair replacement surgery at the same time. By 1991, he was sober and the following year, he established the Elton John AIDS Foundation; he also announced that he would donate all royalties from his single sales to AIDS research.
In 1992, John returned to active recording with The One. Peaking at number eight on the US charts and going double platinum, the album became his most successful record since Blue Moves, and sparked a career renaissance for John. He and Taupin signed a record-breaking publishing deal with Warner/Chappell Music in 1992 for an estimated $39 million. In 1994, John collaborated with lyricist Tim Rice on songs for Disney's animated feature The Lion King. One of their collaborations, "Can You Feel the Love Tonight," won the Academy Award for Best Original Song, as well as the Grammy for Best Male Pop Vocal Performance. John's 1995 album Made In England continued his comeback, peaking at number 3 on the UK charts and number 13 in the US; in America, the album went platinum.
Biography by 10-year-old Laura Chase (saintjohnbarbie@hotmail.com)
Elton John was the single most successful pop artist of the '70s, and he continued to score hits for decades after his initial reign of popularity. Born Reginald Dwight in Pinner, England, he showed an early aptitude for the piano and received classical training, winning a scholarship to the Royal Academy of Music at the age of 11. But after six years he turned to pop music, and struggled as a songwriter, sideman, and member of unsuccessful groups for the rest of the '60s. During this period, he hooked up with lyricist Bernie Taupin through a newspaper advertisement, and the two were signed as songwriters to publisher Dick James, who was to have a tremendous impact on John's early career. A debut album sponsored by James, Empty Sky, flopped in 1969, but in 1970, with the album Elton John and the single "Your Song," Elton John took off, scoring especially well in America. For the next five years, his output -- and the sales that material racked up -- was enormous. John always had an ability to hit with ballads like the wistful "Daniel," then turn around and rock as hard as The Rolling Stones on a song like "Saturday Night's Alright for Fighting." There hardly seemed a day from 1972, when "Rocket Man" began a streak of 16 straight Top 20 hits (15 of which went Top Ten), to 1976, when John took a breather, that his songs were not dominating the airwaves and the record charts. The late '70s seem to have been a period of recovery and indecision for the singer, but by 1980 he had settled into making one well-crafted album a year, and many of them tossed off hits, if not with such consistency as before. "Little Jeannie" (1980), "I Guess That's Why They Call It the Blues" and "Sad Songs (Say So Much)" (both 1984), and "Nikita" (1986) all showed John could still hit the upper reaches of the charts, especially with his trademark ballads. The late '80s again saw a slowing in John's record success, but by the start of the '90s he had gone public about drug and alcohol problems he said were behind him, and he looked poised for a new start. After several more years of adult contemporary hits in the early '90s, John moved into film, writing the music for Walt Disney's 1994 film The Lion King. The soundtrack was an enormous success and John's version of "Can You Feel the Love Tonight" was his biggest hit in years.